Giriş

Kullanıcı Adı:

Şifre:


Şifreniz mi Kayıp?

Şimdi Kayıt Ol!

Sitedekiler

53 kullanıcı çevrimiçi (29 kullanıcı Forum sayfasında)

Üyeler: 10
Ziyaretçiler: 43

metin01, taylannn, ahmetba, mercin, server8, mali403, utkum, hacer12, mguneser, znz, devamı...

Reklam

Google Tanıtımları

.::. Herokulalazim.com Sitemiz Kuruluşudur .::.

Türkçe Öğretmenleri Paylaşım Adresi Forum
   Dil Bilgisi
     el yazısı
Mesaj Gönderebilmek için Kayıt Olun

Cevaplı | Önce yeniler Önceki Başlık | Sonraki Başlık | En alt
Gönderen Gönderi
menkir
Gönderilme Zamanı: 05.10.2007 14:55
Kayıt: 16.09.2006
Gönderen: Kütahya
Gönderiler: 79
el yazısı
Bitişik yazı kullanıyor musun?Bugün müfettiş geldi ve 8.sınıflar da dahil olmak üzere bütün sınıflarda bitişik yazı kullanmam gerektiğini söyledi.Böyle bir uygulama var mı merak ettim.
ABedirhan
Gönderilme Zamanı: 05.10.2007 17:54
Kayıt: 22.11.2006
Gönderen:
Gönderiler: 143
Re: el yazısı
Bütün dersler dahil bitişik eğik yazı kullanılması gerekiyor. Müfettişler bunu önemsiyor, ama 2.kademe öğrencileri için yazmakta zorlananlara mecburi kılınmayabilir.
nur_tas
Gönderilme Zamanı: 05.10.2007 18:18
Kayıt: 22.09.2006
Gönderen:
Gönderiler: 8
Re: el yazısı
Hocam maalesef el yazısı kullanıyoruz.Müfettişlerin dikkat ettiği bir konu.Öğrencilerin sıkça sorduğu bir soru:
"Niçin kitaplar el yazısıyla değilde düz yazıyla" bunu sormakta haksız da değiller.
Ayrıca bizler fakültede bu konuda çalışma yapmadık.Kendim el yazısını düzgün bir şekilde kullanamazken çocuklardan fazla bir beklentim olmuyor.
fahrettin
Gönderilme Zamanı: 17.10.2007 19:37
Kayıt: 09.10.2005
Gönderen: Amasya
Gönderiler: 297
Re: el yazısı
Bu çoktandır var 3-4 sene önce gelen müfettiş günlük planları bile-o zaman elle yazıyordu- el yazısıyla ve mürekkepli kalemle yazmamı ve öğrencilere el yazısla yazdırmam gerektiğini söylemişti.
gul_
Gönderilme Zamanı: 17.10.2007 19:52
Kayıt: 24.02.2006
Gönderen:
Gönderiler: 827
Re: el yazısı
Bence bitişik eğik el yazısı ile öğrencilerin sanata, estetiğe ve bilime olan ilgisi artacak. Çünkü, mekanik bir yazı şekli değil. Gayet insanca... Bu konuda sabırlı olursak netice elde edeceğiz. Çünkü öğrenciler iki yazı geliştirdi şimdi. Bazen normal, bazen bitişik yazıyorlar. İki kişilik kazanmak gibi...Ama aşağıdan gelen öğrenciler bu yazıyı oturtmuş olacaklar.Zaman...Sabır...


...........................
Konuyla ilgili bir makale :


NİÇİN BİTİŞİK EĞİK EL YAZISI


Habib YILMAZ
İlköğretim Müfettişi / İZMİR



GİRİŞ:

Avrupa ülkelerinin birçoğunda, ilköğretim okullarında öğrenci yazıya bitişik el yazısı ile başlar. İlköğretim okulu 1. sınıfta verilen büyük ve küçük olarak hazırlanmış cümle fişleri bile bitişik eğik el yazısı ile basılıp öğrencilere sunulmaktadır. Öğrenci ders kitapları da aynı yazı stiliyle hazırlanmaktadır. Başöğretmen Ulu Önder Atatürk de ilk “Harf Devrimini” başlatıp, kara tahtanın başına geçerek, yeni Latin Harflerinin örneklerini Türk halkına bitişik eğik el yazısı ile yazıp göstermiştir. Atatürk döneminin Cumhuriyet kuşağı atalarımız; kadını erkeği, yaşlısı genci bu yazı şeklini yaşam boyu kullanmışlar, yazının estetik görünümünü kişiliklerine yansıtmışlardır. Atatürk’ten sonra eğitim sistemimiz “çağdaşlık”tan uzaklaşmaya başlamış, giderek yozlaşmıştır. Yazı şeklimiz de bu yozlaşmaya ayak uydurarak bozulmuştur. Bugün öğretmenlerimizin, aydınlarımızın %90’ından fazlası bitişik eğik el yazısı kullanamıyor. Oysa Atatürk dönemi okur-yazar olanlarının %100’ü bu yazıyı yaşamlarının her alanında eksiksiz kullanıyordu. “1989 Göçü” ile ülkemize Bulgaristan’dan gelip yerleşen soydaşlarımızın da hemen hemen tamamının bitişik eğik el yazısını çok iyi olarak kullanmakta olduğunu gözlemliyoruz. Acaba bizim kuşak neden kullanamadı? Nerede hata yaptık? Biz mi öğrenemedik. Yoksa öğretemediler mi?.. Evet! Bence öğretemediler... Neden öğretemediklerini eski ve yeni “Yazı Programları”nı karşılaştırarak irdeleyelim.

YAZI PROGRAMLARININ ELEŞTİRİSİ:

1) Araştırmalar göstermiştir ki; insan parmakları, biyolojik yapısı gereği satır üzerinde kalemi 70 derece eğik olarak tutar. Kalem tutan parmak kasları, bitişik eğik yazmak için daha yatkındır. Kalemi 90 derece dik yazmaya zorlamak, hareket hâlinde olan otomobilin frenine basarak hareketi yavaşlatmak gibidir. Dik yazı yazmak da öyle... Parmağımızı ne kadar zorlarsak zorlayalım rahat, işlek ve seri yazamayız, parmak kaslarının doğal hareketini engellemiş oluruz. Kaslarımız zorlandığı için de çabuk yorulur, bıkkınlık duyar, yazmak istemez... Bu açıkladığım önemli ayrıntılar ne önceki ne de sonraki yazı programında yer alıyor. Yer almayınca da ister öğretmen olsun ister öğrenci; birçoğu niçin eğik yazmaları gerektiğinin bilincinde değiller...

2) 2482 Sayılı Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan “Yazı Programı”nda; bitişik eğik el yazısına önem verilerek bu yazının ilköğretim okullarında öğrenciler tarafından yazma beceri ve alışkanlığının kazandırılması isteniyor. Bu konu üzerinde okuldaki tüm öğretmenlerin çaba harcaması gerektiği vurgulanıyor. Oysa daha önceki programda, öğretmenlerden böyle bir çaba istenmiyordu. İlköğretim okullarında, bitişik eğik el yazısı çalışmaları haftada bir ders saati ile sınırlı olup, sadece “güzel yazı defterleri”nde yer alıyordu. Öğrencilerin diğer ders defterlerinde bu yazı şekline rastlamak mümkün değildi... Öğrencilerin bu yazı türünü yaşamlarının her alanında kullanması sanki yasaklı gibiydi.. Hâl böyle olunca da, ”bitişik eğik el yazısı” kullanma beceri ve alışkanlığını Atatürk’ten sonraki kuşaklar ne yazık ki öğrenemedi...

3) Yeni Yazı Programında ”Tüme varım metodu” doğru olarak uygulamaya giriyor, “Tümden Gelim Metodunun “ yanlışlığı geç de olsa fark ediliyor... Yazıdaki bu uygulama hatalarının sorumluları, elbette başta “Program yapımcılar”... Sonra da uygulayıcılar...

4) Yeni Yazı Programında; bitişik eğik el yazısı harflerinden ( ), ( ) nin kaldırıldığını görüyoruz. Kaldırılış nedeni açıklanmıyor... Nedenini bulmak özel araştırma gerektiriyor. Bence yine program yapımcılarının eksikliği olsa gerek... Programın yapımında emeği geçen bir öğretmen arkadaşımın söylediğine göre; ( ) harfi düzyazıda cümle içerisinde ( )’ye, ( ) harfi de ( ) ye benzeyip okumada karışıklığa yol açtığı için kaldırılmış. Oysa “bitişik eğik el yazısı”nda sözcük sona ermeden kalemin satırdan kalkmaması gerekir. ( ) harfinin yazışı buna uymuyor. Atatürk’ün “Harf Devrimi”ni yaptığı dönemde kara tahtanın başında göstermiş olduğu ( ) harfinin şekli ( ) olup ( ) ye benzememektedir. Bu harflerin kaldırılması bence yerinde olmayan bir tercih..

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞINA ÖNERİLER:

1) Yazı Programında (2482 sayılı T. Dergisi’nde yayımlanan) bitişik eğik el yazısının önemi daha iyi vurgulanmalı, niçin bitişik eğik el yazısı yazmak gerektiği yönünde öğretmen ve öğrenciler bilinçlendirilmelidir.

2) Tüm Avrupa ülkelerinde olduğu gibi bizde de “bitişik eğik el yazısına” ilköğretim okullarının birinci sınıfında başlanmalı, öğrenciye verilen cümle fişleri bitişik eğik olarak hazırlanmalı, Yazı Programında bu doğrultuda değişiklik yapılmalı.

3) İlköğretim okullarında tüm ders kitapları Avrupa ülkelerinde olduğu gibi bitişik eğik el yazısı ile basılmalıdır.

4) Ana sınıfı, ana okulu, okul öncesi eğitimi dahil; öğrencilere kalemi dik tutma yasaklanmalı, kalemin yazılacak satıra 70 C eğik gelecek şekilde (solak yazan öğrenciler için sola eğik yazma önerilebilir) tutturulması öğretilmelidir. Çizgi çizme, resim yapma, parmak kaslarını geliştirici egzersizlerde dik çizgi çalışmalarından kaçınılmalıdır.

5) Programda, kaldırılış gerekçeleri açıklanmamış olan bazı harflerin ( , , ... ) kaldırılış nedeni belirtilmeli. Yıllarca kullanımda olan bu harflerin kullanılması serbest bırakılmalı, önemli olan okunaklı bitişik eğik işlek bir el yazısı yazma becerisi kazandırılmalıdır.

6) Yurt genelinde tüm ilköğretim okullarında uygulamada birliği sağlama açısından; İstiklal Marşı’nın, Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’nin, ünite köşelerinde, okul duvar gazeteleri ve panolara asılan basılı her türlü levhaların, afişlerin, atasözü ve özdeyişlerin bitişik yazı olması hususunda okul eğitim yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler bilgilendirilmelidir.

SONUÇ:

Bazı eksiklikler olsa da yeni “Yazı Programı” eskisine oranla üstün özellikler taşıyor... Bu programla “yeni kuşağa” ilköğretim okullarında “bitişik eğik el yazısı” yazma beceri ve alışkanlığını verebiliriz... Yeter ki biraz çaba gösterelim. “Şimdiki çocuklar harika! “Verileni çabuk kavrayıp hemen uyguluyorlar... İnanıyorum ki öğretmenlerimiz de görünümü ve yazımı ile estetik özellik taşıyan bu güzel yazı alışkanlığını öğrencilerine kazandırmaktan haz duyacaklardır. Yine inanıyorum ki bu estetik yazı yazma beceri ve alışkanlığı giderek öğrencilerimizde ”kitap okuma zevk ve alışkanlığı”nı edinme duygusunu da körükleyecektir.”.. Başarı dileklerimle...



Kaynak : Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, ŞUBAT 2002 - SAYI : 24


gul_
Gönderilme Zamanı: 17.10.2007 20:01
Kayıt: 24.02.2006
Gönderen:
Gönderiler: 827
Re: el yazısı
c.Bitişik Eğik Yazı

Bitişik eğik yazı, harflerin birbirine bağlanarak kelimeler oluşturulan ve 70 derece sağa eğik yazılan bir yazıdır. Bitişik yazı demek, bir harfin bittiği nokta ile bu harften sonra gelen harfin başladığı noktayı birbirine bağlamak demektir.Bitişik eğik yazıda harflerin birbirine nasıl bağlanacağını iyi bilmek gerekmektedir.Bu nedenle öğrencilere önce harflerin yazımı ile bağlantıları öğretilmektedir.Harflerin yazılışı yukarıdan başlamakta ve aşağıda bitmektedir.Bir harfin bittiği yerden onu izleyen harfe başlamak için kalemle soldan sağa ve aşağıdan yukarıya doğru giden bir çizgi çizilmektedir.Her harfin birleştirilmesi bu şekilde olmamaktadır.Bazı harflerin bağlantısı daha farklı yapılmaktadır.Örneğin küçük harflerle yazarken ”a,c,g,i,j,m,n,o,p,r,s,u,v,y,z” harflerine geçmek için soldan sağa doğru bir çizgi çizilmektedir.
Diğer taraftan bitişik eğik yazıda bazı harflerin büyük ve küçük yazımları benzerdir.Örneğin, ”c,ç,ı,i,j,o,ö,p,s,ş,u,ü,v,z” harflerinin büyük ve küçükleri benzerdir. Bitişik eğik yazıda, harfler üstten bağlanmakta, harflerin noktaları ve noktalama işaretleri kelime yazımı bittikten sonra konulmaktadır.
Bitişik eğik yazı öğretimine önce küçük harflerin yazımı ile başlanmaktadır.Çünkü büyük harfler bitişik yazılmamaktadır.Büyük harfler sadece kendilerinden sonra gelen küçük harflerle bitişik yazılmaktadır.Büyük harflerden ”F,N,P,V,T” harfleri, kendilerinden sonra gelen küçük harflerle de bitişik yazılmamaktadır.Bu harfler yazıldıktan sonra kalem kaldırılmaktadır.Çünkü bu harflerin uzantıları harfin görüntüsünü bozmakta ve başka harfe benzemesine neden olmaktadır. Örneğin”F” harfi bağlantılı yazıldığında ”E” harfine, ”N” harfi ”M” harfine, ”P” harfi ”B” harfine ”V” harfi ise ”W” harfine benzemektedir.Bu nedenle anılan harfler her zaman bağlantısız yazılmaktadır.



1.Bitişik Eğik Yazının Yararları

Günümüz eğitim anlayışı olan yapılandırıcı yaklaşım, bilgilerin bütünleştirilerek anlamlandırılmasını ve zihinde yapılandırılmasını öngörmektedir.Yapılandırıcı yaklaşımda, öğrencinin öğrendiği her bilgi bir sonraki bilginin alt yapısını oluşturmaktadır. Yeni bilgiler önceden yapılandırılmış bilgiler üzerine oturtulmakta, ikisi arasında anlamlı bağlar kurulmakta ve bütünleştirilmektedir. Bu işlem bilginin üst üste konulması demek değil, bilgi üzerinde düşünülmesi, bilginin anlamlandırılması ve ön bilgilerle yeniden birleştirilmesidir. Bitişik eğik yazı sürekli bağlantılar yapılarak yazılan bir yazı olduğu için öğrencinin bilgileri zihninde bütünleştirerek yapılandırmasına katkı getirmektedir. Bu nedenle çoğu araştırmacı bitişik eğik yazının yapılandırıcı yaklaşıma uygun olduğunu,çocuğun zihinsel ve bedensel gelişimine önemli katkılar getirdiğini belirtmektedir.Ayrıca bitişik eğik yazı okuma-yazma öğretimini de kolaylaştırmaktadır. Aşağıda bu yararlar açıklanmaktadır.


a) Öğretim Açısından Yararları

Bitişik eğik yazının öğretim açısından yararları üzerine çeşitli araştırmalar yapılmıştır. André Ouzoulias (2004 ), Daniele Dumont (2004), Jacinthe Giguère (2004), Jacqueline Thériault (1997), Lurçat (1988), gibi araştırmacılar bitişik eğik yazının, dik temel yazıya göre okuma-yazma ile birlikte öğretmenin çeşitli yararları olduğunu belirtmektedirler.Bu araştırmacılar, bitişik eğik yazının başlangıçta öğrenilmesinin biraz yavaş olduğunu,ancak öğrenildikten sonra yararının sadece okul yıllarında değil yaşam boyu sürdüğünü belirtmektedirler.

Bitişik eğik yazı ile okuma yazma öğrenmenin yararları şöyle sıralanmaktadır:

Bitişik eğik yazı daha hızlı yazılmaktadır. Günümüz gelişmeleri bireylerin gittikçe daha hızlı yazmalarını gerektirmektedir.Bitişik eğik yazı dik temele göre her zaman hızlı yazılmaktadır.Bitişik yazıda bir harften diğerine harfin üstünden bir çizgiyle geçilmektedir. Oysa dik temel yazıda el kaldırılmakta ve kalemin yeri değiştirilmektedir. Örneğin, “ Emel ” kelimesi dik temel harflerle 8 çizgiyle yazılmaktadır.Bu kelime için 8 kez el kaldırılmakta ve kalemin yeri değiştirilmektedir ( ”E” için 4,”m”için 2,“e” için 1 ve yine ”l” için 1). Oysa bitişik eğik yazıda ” Emel” yazısı sadece bir çizgiyle, el kaldırılmadan ve kalemin yeri hiç değiştirilmeden yazılmaktadır(Bitişik eğik yazıda noktalı harflerin noktası kelime yazımı bittikten sonra konulmaktadır). Dik temel ve bitişik eğik yazı ile hızlı yazan öğrenciler arasında çeşitli araştırmalar yapılmıştır.Bu araştırma sonuçlarına göre bitişik eğik yazı ile yazanlar dik temel yazı yazanlara göre aynı sürede 1.5 kat daha fazla harf yazmaktadır (Ouzoulias,2004 ).

Yine çeşitli araştırmalarla yazı tiplerinin hızı araştırılmıştır.Bunların içinde en hızlı bitişik eğik yazının yazıldığı ortaya çıkmıştır.Ayrıca bitişik eğik yazının okul yazısı olarak kolay yazıldığı, okul çalışmalarında zaman kazandırıcı olduğu, saptanmıştır. Sürekli bitişik eğik yazı yazan öğrenci dik temel yazana göre % 30 -50 oranında yazıdan zaman kazanmaktadır. Ancak bu durum dik temel yazıdan sonra öğrenilen bitişik eğik yazı için değil tam tersine başından itibaren bitişik eğik yazı yazan öğrenciler içindir. Diğer taraftan dik temel yazı hızlandıkça birbirine bağlanmaktadır.Dik temel harflerle yazan kişiler, hızlı ve seri yazmak durumunda kalınca dik temel harfleri bağlayarak yazmaktadırlar (Ouzoulias, 2004 ).


Bitişik eğik yazıda kelime tanıma daha kolay olmaktadır. Dik temel yazı yazarken biri harfler arasında biri de kelimeler arasında olmak üzere iki tür boşluk bırakılmaktadır. Eğer kelimeler arasındaki boşluklar harf boşlukları kadar bırakılırsa kelime ile harfler birbirine karışmaktadır.Kelimenin başlangıç ve bitiş yerleri belirgin olmamakta,okuyucu kelimeleri tanımakta güçlük çekmektedir. Bu durum bitişik eğik yazıda söz konusu değildir.Yazı yazarken sadece kelimeler arasında boşluk bırakılmakta ve kelimelerin tanınması daha kolay olmaktadır.

Bitişik eğik yazı kelimelerin bütün olarak yazılmasını getirmektedir.Okula yeni başlayan çocuklar dik temel harflerle yazı yazarken çoğu zaman bir kelimenin harflerini yukarıdan aşağıya tek tek yazmayı tercih etmektedirler. Örneğin “El ele.” cümlesini üç kez yazması gereken bir öğrenci, her satıra önce “E” harflerini sonra “l” harflerini,sırayla diğerlerini yukarıdan aşağıya harf harf yazmaktadır.Bu durum kelime ve cümle bütünlüğünü bozmakta harf harf yazmayı getirmektedir. Oysa bitişik eğik yazıda tam tersine bir kelimeyi yukarıdan aşağıya harf harf yazmak mümkün değildir. Öğrenci yatay olarak bir kelimenin yazımını bitirmeden diğerine geçememektedir. Bitişik eğik yazı bağlantılı yazıldığından kelimelerin bütün olarak yazılmasını getirmektedir.Bu durum okuma -yazma öğrenmeye, kelimeleri zihinsel sözlüğe kaydetmeye ve anlamlarını öğrenmeye katkı getirmektedir.


Bitişik eğik yazıda rakam ve işaretler daha kolay fark edilmektedir.Dik temel yazıda harflerle rakamların çizgileri birbirine benzediğinden tarihler, rakamlar,matematik işaretleri belirgin değildir.Oysa bitişik eğik yazıda rakamlar,tarihler,matematik işaretleri, parantez,soru işareti, ünlem işareti vb. açık ve net olarak fark edilmektedir.Bu durum bir metindeki tarihi akışı kolayca izlemeyi,rakamları ve matematik işaretlerini çabucak bulmayı, metni daha kolay anlamayı getirmektedir.

Bitişik eğik yazı hecelemeyi önlemektedir. Dumont’ a göre anaokulundan itibaren bitişik eğik yazı öğrenen öğrenciler harfleri tek tek değil,bağlantılı ve zincirler halinde algılamaktadırlar. Yani bitişik eğik yazı kelimenin bütün olarak tanınmasına ve yazılmasına yardım etmektedir Bu durum çocukların heceleyerek okumasını ve harf harf yazımını engelleyici olmaktadır (Dumont ,2004).

Bitişik eğik yazı öğretimine küçük birimlerden başlanmaktadır.Bitişik eğik yazı öğretimi harf,hece ve kelime şeklinde küçük birimlerden büyük birimlere doğru öğretilmektedir.Çocuğun başlangıçta elini kaldırmadan bir kelimeyi yazması yorucu olabilmektedir.Bu nedenle çocuklara önce harflerin yazımı ve bağlantıları öğretilmektedir. Daha sonra hece ve kelimelere geçilmesi uyun olmaktadır. Bitişik eğik yazı parçadan bütüne giden okuma-yazma öğretim yöntemlerine uygundur.


b) Zihinsel Gelişim Açısından Yararları

Bitişik eğik yazının zihin gelişimi açısından yararlar çeşitli araştırmacılar tarafından incelenmiştir. Bunlardan bazıları aşağıda verilmektedir.

Bitişik eğik yazı kinestetik zekâyı geliştirmektedir. André Ouzoulias’ a göre bitişik eğik yazı kinestetik zekâyı geliştirmektedir. Dik temel yazı daha çok yukarıdan aşağıya ve soldan sağa doğru yazılmaktadır. Dik temel yazı daha çok çizilen bir yazıdır.Bitişik eğik yazı kadar hareketli değildir.Düzdür sadedir. Oysa bitişik yazı her yöne doğru yazılmaktadır.Bitişik eğik yazının yönleri,her harfin nasıl yazılacağı,harflerin birbirine nasıl bağlanacağı gibi çalışmalar, çocuğun hareket ve yönler konusunda gelişmesini, her harfin yönünü ve yazımını zihnine yerleştirmesini getirmektedir.Bu durum çocuğun görsel zekasını, dikkatini ve yön kavramını geliştirmektedir (Ouzoulias, 2004 ).

Bitişik eğik yazı zihinsel gelişimi desteklemektedir.Uluslar arası düzeyde sürdürülen “Okumanın Zihinsel Görünümü” araştırmalarına göre okuma öğrenme çalışmalarına beyinde özel şekilde gelişmiş bir bölgenin eşlik ettiği ortaya çıkmıştır. Bu bölge Fransız, İngiliz, Çin, Japon vb. bütün okuyucularda bulunmaktadır.Uzman okuyucuda, bu bölgenin nöronları kelimenin önce harflerini incelemekte, harfleri birleştirerek kelimeyi tanımaktadır. Bu araştırmaları yöneten Dehaene’ye göre, beyin kelimenin harflerini tek tek incelemekte, harfleri birleştirerek kelimeyi tanımaktadır (Dehaene, 2003). Dehaene’nin açıkladığı bulgulara göre bitişik eğik yazı beynin çalışma biçimine uygun olmakta ve çocuğun zihin gelişimini desteklemektedir.

Bitişik eğik yazı hem fiziksel hem de zihinsel gelişimi desteklemektedir. Sophie Savage’ye göre bitişik eğik yazı çocukların okuma becerilerini üst düzeyde geliştirmektedir. Savage ,bu durumu fiziksel ve zihinsel yararlar olarak ikiye ayırmaktadır:

Fiziksel Yararlar: Bitişik eğik yazı, göz hareketlerini geliştirme,kelimeleri çabucak ayırma, görme genişliğini artırma, sayfayı kolay algılama gibi fiziksel yararlar sağlamaktadır.

Zihinsel Yararlar: Bitişik eğik yazı zihinsel becerileri geliştirme olarak,yazının mantık akışını çabucak bulma, bir metindeki tarihi sıralamayı kolayca bulma (rakamlar kolay fark edildiği için), metindeki olaylar arasında bağ kurma, düşünce akışını yakalama, olayları tahmin etme, metinde öğrenilenleri belleğe kaydetme, metnin anlamı anlamlandırma,ön bilgileriyle yeni bilgileri birleştirme gibi yararlar sağlamaktadır (Savage 2004).

Bitişik eğik yazı düşünmeyi geliştirmektedir.Bitişik eğik yazı daha hızlı yazma isteğinden doğmuştur.Dik temel yazı harfleri ile hızlı yazılmamaktadır. Araştırmalara göre bitişik eğik yazı, sürekli ve hızlı yazılmaktadır. Dik temel yazıda her harften sonra durulduğu için yazı yazma süreci sık sık kesilmekte ve yavaşlamaktadır.Bu durum düşünme sürecini de etkilemektedir. Bitişik eğik yazıdaki süreklilik ve hız, düşüncenin sürekliliği ve hızı ile birleşmekte ve birbirinin gelişimini desteklemektedir.

Bağlantılı ve ayrıntılı düşünmeyi geliştirmektedir.Bitişik eğik yazıda harfler birbirine bağlanarak heceler ve kelimeler oluşturulmaktadır.Öğrenci yazı yazarken harflerin ayrıntıları ile harfler arasındaki bağlantılara dikkat etmekte, sürekli bağlantılar yaparak yazmaktadır. Öğrenci giderek bağlantı yapmayı alışkanlık haline getirmektedir.Bu alışkanlık kelimeler,cümleler ve bilgiler arasında da bağlantı yapmayı sağlamakta ve öğrencinin anlamasını kolaylaştırmaktadır.Öğrenci bu alışkanlığı düşünme sürecine de taşımakta,okuduklarını ve yazdıklarını bağlantılı olarak düşünmeye başlamaktadır. Böylece bitişik eğik yazı öğrencinin bağlantılı ve ayrıntılı düşünmesini geliştirmektedir ( Dumont 2004).

Dikkati geliştirmektedir.Bitişik eğik yazı; öğrencinin yazı yazarken harflere,harf bağlantılarına ve ayrıntılara dikkat etmesini zorunlu kılmaktadır. Bu durum öğrencinin dikkatini önemli oranda geliştirici olmaktadır. Sadece yazma sürecinde değil okuma sürecinde de öğrencinin dikkatli olmasını getirmektedir.


c) Dil Gelişimi Açısından Yararları

Bitişik eğik yazı dil gelişimi açısından da çeşitli yararlar sunmaktadır.

Bitişik eğik yazı okuma becerilerini de geliştirmektedir.Geçtiğimiz yıllarda yapılan çok sayıdaki araştırma okuma ve yazmanın karşılıklı olarak birbirini etkilediğini ve geliştirdiğini ortaya koymuştur.Bu nedenle bitişik eğik yazı ile kazanılan süreklilik, akıcılık ve dikkat. okumaya da yansımakta ve öğrencinin okuma becerilerini de geliştirmektedir. Giderek okuma ve yazmadaki bu süreklilik, akıcılık ve hız bir bütün oluşturmakta, öğrencinin düşünme, anlama, sorgulama, ilişkilendirme gibi becerilerinin hızla gelişmesini sağlamaktadır.

Bitişik eğik yazı yazının bireyselleştirmesini sağlamaktadır.Dik temel yazı yazan yetişkinler bir süre sonra kendine göre bir yazı stili oluşturmakta, normal yazı yönleri ile biçimini terk etmektedir.Bitişik eğik yazı bireyin kendine göre bir stil oluşturması için daha uygun olmaktadır. Kendine göre bir stil oluşturma alanda yazının kime ait olduğunu bulmak için iyi bir yoldur.

Öğrencinin kendini ifade etmesini kolaylaştırmaktadır.İlk öğretimin başındaki bazı öğrencilerin dikkatleri çabuk dağılmakta ve düşündüklerini çabuk unutmaktadırlar.Özellikle yazma sürecinde ağır yazan öğrenciler düşüncelerini yazıya aktaramadan unutmaktadırlar. Bitişik eğik yazının sürekli, akıcı ve hızlı olması, öğrencinin düşüncesini unutmadan yazıya aktarmasını kolaylaştırmaktadır.Düşüncelerini kaybetmeden hızla yazıya aktarabilen bir öğrenci kendini daha iyi ifade edebilmektedir.

Bitişik eğik yazının estetik yönü öğrenciye zevk vermektedir. Bitişik eğik yazı güzel yazı yazmaya ve çeşitli süslemeler yapmaya daha uygundur. Yazma zevkini uyandırmakta ve öğrencinin yazı yazmadan zevk almasını getirmektedir. Dik temel yazı bu zevki vermemektedir.Yani bitişik eğik yazı öğrencide yazı yazma isteğini artırmakta,ilgi uyandırmakta,yazı yazmayı sevdirmekte,öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirmekte,süslü yazı yazma zevkini kazandırmaktadır. Düzgün, okunaklı ve akıcı bir yazı öğrenciyi güdülemekte ve yazmaya yöneltmektedir.Bu durum öğrencinin kendini daha kolay ifade etmesini getirmektedir.

d)Beden Gelişimi Açısından Yararları

Araştırmalara göre bitişik eğik yazı öğrencinin beden gelişimine de uygundur.Bu gelişim parmak,el,bilek ve kol kasları açısından ele alınmaktadır.

Parmak ve el kasları için uygundur.Okul çağı çocuklarının, kalemi ellerine ilk aldıklarında eğik ve dairesel çizgiler çizdikleri bilinmektedir. Öğrenciler anatomik yapıları gereği satır üzerinde kalemi eğik olarak tutmaktadırlar. Bu yaş çocuğunun kalem tutan parmak kaslarının gelişimine en uygun yazı bitişik eğik yazı olmaktadır. Dik yazı yazmak ve kalemi dik tutmak daha zordur. Dik yazı parmak kaslarının doğal hareketini engellemekte,yazı yazmayı yavaşlatmakta, çabuk yorulmaya neden olmakta ve öğrencide bıkkınlık yaratmaktadır.Ayrıca bitişik eğik yazının akıcı ve kesintisiz olması, soldan sağa doğru yazı yönünü desteklemektedir.Bu durum yazının akıcı ve doğru yönde gelişimini sağlamaktadır.

Bilek ve kol kasları için uygundur. Dik temel yazı daha çok çizilen bir yazıdır.Kısa ve kesik çizgilerle daha çok yukarıdan aşağıya ve soldan sağa yazılmaktadır.Bitişik eğik yazı kadar çeşitli yönleri içeren hareketli bir yazı değildir.Düzdür sadedir. Oysa bitişik eğik yazı daha çok yazılan yazıdır. Bitişik eğik yazı her yöne doğru yazılmaktadır .Çocuktan bilek ve dirsek hareketlerini iyi kullanmasını isteyen bir yazıdır.Bitişik eğik yazının üstünlüğü, kelimeleri yazarken kalemi hiç kaldırmadan yazılmasından gelmektedir.Çocuğun başlangıçta elini kaldırmadan bir kelimeyi yazması yorucu olabilir. Ancak öğrenildikten sonra bu durum hızlanmaktadır.

Bitişik eğik yazı solak öğrenciler için daha uygundur.Solak öğrenciler dik temel yazarken el tarafından harflerin kapanmasına neden olmaktadır. Diğer taraftan, defterlerini ve kitaplarını değiştirmek sol sayfalarda yazdırmak daha iyi olur.Zaten elin yazıyı kapatmaması için en uygun pozisyon 70 derecelik açıdır.Bitişik eğik yazının dik uygulanması sol elle yazılırken yazının el tarafından kapanmasını getirir.Bu durumu önlemek için 70 derece eğik yazı uygulanmalıdır. Bu açı, elin sola kaymasını ve yazının daha az kapanmasını getirmektedir.Ayrıca yazıyı aşağıya indirmekte ve satır çizgisine yaklaştırmaktadır. Bu uygulama büyük harfler için de yapılmalıdır.

Ana okulundan itibaren başlanmalıdır. Dik temel harflerin ardından bitişik eğik yazı harfleri ile yazmaya başlayan öğrenciler daha sonra bitişik eğik yazıya geçişte güçlük çekmektedirler. Bu nedenle ilk okuma-yazma öğretimine bitişik eğik yazı ile başlanması gerekmektedir.Bu nedenle ana sınıfı ve anaokullarında kalemi dik tutma ve dik çizgi çalışmalarından kaçınılmalıdır. Olabildiğince eğik çizgilere ağırlık verilmelidir. Çocuk harfleri yazacak,kalem tutacak ve bir şekli taklit edecek duruma gelince bitişik eğik yazı çalışmalarına başlanabilir ( Dumont 2004).

2.Bitişik Eğik Yazı Becerileri

Bitişik eğik yazı sadece yazma işlemi değildir.Bitişik eğik yazı hem fiziksel hem de zihinsel süreçlerden oluşan karmaşık bir etkinliktir.Bitişik eğik yazı yazmak için bazı zihinsel ve fiziksel becerilerin geliştirilmesi gerekmektedir.Bu beceriler şöyledir:
Bitişik eğik yazı için üç temel becerinin gelişmesi ve uyumlu çalışması gerekmektedir.Bunlar zihinsel beceriler (bilgiler ve zihinsel süreçler vb.),duyusal beceriler (dikkat ve duyarlılık vb.) ve motor beceriler (büyük,küçük kas uyumu, ilişkisi vb.)kısaca bireyin psiko -motor gelişimi söz konusudur.

Doğumdan itibaren bütün çocukların bu becerileri keşfederek,öğrenerek ve taklit ederek geliştirmektedirler .Günümüz araştırmaları çocuğun doğumdan itibaren nöronları ile kasları arasında uyumun olduğunu belirtmektedirler.Ancak bu uyumu keşfetmeye dönük bir eğitim yapılmamaktadır. Çocuğa gerekli izin ve yardım verilmedikçe bu becerilerini geliştirememektedir.Çocuğun bu becerileri geliştirmesi arkadaş,çevre,kişi vb etkileşimi büyük önem taşımaktadır.

Bitişik eğik yazı için gerekli becerileri geliştirmede yararlanılacak bazı çalışmalar şöyledir:

-Yazı yazma için uygun pozisyonu alma,
- « Yazı nedir ? Resim nedir? İkisi farklı mıdır ? » gibi sorularla yazıyı fark etme,
-El dengesi,el-kalem uyumu ve pratikliğini sağlama,
- Tebeşir,renkli kalem ve kurşun kalemle yazma,
-Harfleri çizme ve büyüklüğünü ayarlama,
-El hareketleriyle yazı arasındaki ilişkiye dikkatini yoğunlaştırma,
-Ses ve yazı arasındaki ilişkileri keşfetme, sesleri yazıya aktarma,
-Beyaz çizgisiz sayfalara yazma,
-Çizgili kağıtlara yazma,
-Yazıyı satır üzerine yerleştirme,
-Harflerin biçim, büyüklük,eğim derecesi,noktaları ve bağlantılarını yapma,
-İsim ve soyadları büyük harflerle yazma,

-Yeni ve karmaşık kelimeleri yazma,
-Kelimeyi bütün olarak tanıma,
-Yazılan kelimeleri gözle takip etme,
-Hem yazma hem okuma,
-Seslendirerek yazma,
-Noktalamalara dikkat ederek yazma,
-Yazılı mesajlar oluşturma,
-Yazdıklarını kontrol etme,
-Hızlı yazma,
- Duyguları farklı şekillerde veya stillerde ifade etme,
-Resimlerle metni canlandırma,
-Yazıya heyecan katma,
-Başkalarının yazısına özen ve saygı gösterme,

şeklinde sıralanabilir.

3.Bitişik Eğik Yazı Etkinlikleri
Sınıfta bitişik eğik yazı yazmayı geliştirmek için çeşitli etkinlikler yapılabilir.Bunlar duruma,öğrenciye ve koşullara göre çeşitlendirilebilir.Bu etkinliklerden bazıları aşağıda verilmektedir.
-Kelime etiketleri,modeller, vb. hazırlama,
-Örnek afişler ve modeller hazırlama,
-Davetiye,mektup, vb. yazma,
- Metinler,şiirler ve hikâyeler yazma,
-Bir sergi ya da gezi hakkında düşüncelerini yazma,
-Sınıf gazetesi hazırlama,
-Oyun,bilmece,fıkra vb. yazma .


gibi etkinlikler yapılabilir.Bu etkinliklerde öğrencilerde yazıya karşı olumlu bir tutum oluşturma, güdüleme ve bu çalışmalara aktif olarak katılmaya dikkat edilmelidir.Öğretmen bu çalışmalar sırasında sürekli öğrencileri gözlemeli, rehberlik etmeli, yanlışları düzeltmeli,teknikler vermeli, örnekler sunmalı ve iyi sonuçları değerlendirmelidir.

4.Bitişik Eğik Yazı Hızı

Bitişik eğik yazı hızının artırılması için öğrencilere “tahtaya yazılan veya kitaptan alınan bir kısa parçanın deftere hızlı bir şekilde yazılması,öğretmenin söylediği cümlelerin yazılması,ya da öğrencinin bir konu hakkında bildiklerinin yazılması” şeklinde çalışmalar yapılmaktadır.Bu çalışmalarda yazma hızını etkileyen bazı etkenler bulunmaktadır. Örneğin,öğrenci tahtadaki yazıyı okurken zaman kaybı olmakta,öğretmenin söylediklerini duyamamakta ya da kendi bildiklerini yazarken ezberlediklerini hızlı yazmakta,düşünme gerektiren yazıları ise daha geç yazmaktadır.Bu durumlar dikkate alınarak yazma hızını belirleme çalışmaları yapılmalıdır.

Yazma hızını belirlemek için eskiden bir dakikada yazılan kelime sayısı kullanılmaktaydı.Ancak bu yaygın bir ölçü değildir.Türkçe’mizdeki kelimeler en az 2 harften başlamakta 44 harflere kadar çıkmaktadır.Bu nedenle, kelime sayısı ile yazma hızının ölçülmesi,öğrencinin gelişimi hakkında bilgi verici olmamaktadır. Yine bitişik yazı hızının hece sayısıyla ölçülmesi de iyi bir yöntem değildir.Çünkü,Türkçe’mizde heceler 1-4 harf arası değişiklik göstermektedir. Bunların yerine,öğrencinin dakikada yazdığı harf sayısının belirlenmesi en doğru ölçü olmaktadır.Çünkü Türkçe’mizde her harf okunmakta ve okunan her ses yazılmaktadır.Harf sayısı ile ölçmede,öğrencilere birkaç cümle verilmekte ve bunları bir dakika içinde yazmaları istenmektedir.En iyi yöntem öğretmenin cümleleri okuyarak yazdırmasıdır. Öğrencilerin bir dakika sonunda yazdıkları harfler sayılmakta ve ortalama hız belirlenmektedir.Bu konuda çeşitli ülkelerde yapılan araştırmalara göre yazma becerileri gelişmiş yetişkinler için 1 dakikada,

80 - 120 harf yazma, yavaş yazma,
121 -140 harf yazma, normal yazma,
141 - 160 harf yazma, iyi yazma,
161- 190 harf yazma ise hızlı yazma olarak değerlendirilmektedir(Lurçat,1988, GrafhoWeb,2005).

Ülkemizde bitişik eğik 2004 Türkçe Öğretim Programıyla yaygınlaşmaya başlamıştır. Ancak 1997 İlköğretim Okulları Yazı Programı’nda “ bitişik yazıda hız derecesi hece sayısı ile ölçülmeli ve 2.sınıf öğrencilerinin dakikada 10 hece yazması gerektiği”, belirtilmektedir.Bu ölçü 2 sınıf öğrencileri için dakikada ortalama 30 harfe karşılık gelmektedir.Binici sınıf öğrencileri için dakikada 20 harf olarak ele alınabilir.




Yazı “Güneş,Firdevs.(2007).Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma,Nobel Yayınları” adlı kitabın 8. bölümünden alınmıştır.

Cevaplı | Önce yeniler Önceki Başlık | Sonraki Başlık |

Mesaj Gönderebilmek için Kayıt Olun
 

Dosya Gönder


YARDIM (VİDEO)

100 Temel Eser

Eklenen Son 50 Dosya